הקפאת תשלומי משכנתא – האם כדאי להקפיא וכמה זה עולה לנו?

תחילה נסביר שהלוואה מסוג משכנתא ניתנת לאנשים שבקשים לקנות נכס לשימוש פרטי, כאשר כל הבנקים בישראל מאפשרים לקחת מהם משכנתא כל עוד מבקשי משכנתא עומדים במספר רב של דרישות, כאשר ללא ספק אחד מהדרישות המרכזיות הינה מקור הכנסה יציב וקבוע, כאשר לרוב מדובר על עבודה או עסק.

בכל בנק יש מחלקת משכנתאות, כאשר התפקיד היחד של המחלקה, להיות בקשר עם מבקשים פוטנציאליים לבדיקת היתכנות מתן ההלוואה ובמידה ומבקש המשכנתא עומד בכל הקרטריונים של הבנק המלווה, להכין את כל המסמכים ולהחתים את הלקוח.

תהליך של לקיחת משכנתא אורך מספר חודשים, כאשר במהלך תקופה זו עד לקבלת הסכום המבוקש, יצטרכו לקוחות להמציא לבנק מספר אישורים ומסמכים ועל בסיס מידע זה בנק יכול לקבל החלטה לגבי הסכום המקסימלי למשכנתא מאושרת ותנאיי ההחזר שלה כולל תקופת הזמן שהמשכנתא תהיה פעילה.

לעיתים קורובות נהוג לחשוב שככל שפרק זמן שמכנתא פעילה, ארוך יותר, כך יותר טוב ללקוח, אך בפועל זה עובד בצורה הפוכה, כאשר הנושא קשור לסכום הסופי שלקוחות יחזירו לבנק בסוף תקופת המשכנתא ומכאן ניתן להבין שככל שפרק זמן יהיה קצר יותר, כך המשכנתא תהיה יותר זולה לנוטלי המשכנתא.

עד כה היה הסבר כללי לגבי תהליך והיבטים ביחס לתקופת המשכנתא וכעת נשוחח על אפשרות שקיימת אצל כל בנק למשכנתאות (מחלקת משכנתאות) והיא אפשורת של הקפאת משכנתא לתקופה של עד 3 חודשים.

למעשה אתם יכולים לבקש מהבנק לדחות תשלומי משכנתא לתקופה של עד 3 חודשים, כאשר במהלך תקופה זו אתם לא תשלמו את התשלום החודשי שנקבע בתחילת התקופה, אך בחלוף תקופה של ההקפאה (תקופת גריים), הסכום שהצטבר במהלך חודשים אלו, יתפרס על פני התקופה שנותרה.

כעת נעשה חישוב פשוט: במקרה של תשלום חודשי של 3500 שקל, כאשר עד סיום המשכנתא נותרו 20 שנים וההקפאה שבקשתם מן הבנק הינה למשך 3 חודשים.

במהלך תקופה של 3 חודשים לא שולם לבנק סכום של 10500 שקלים (שלושה חודשים כפול סכום של 3500 שקלים לחודש).

מכיוון ש-20 שנים אלו הם 240 חדושים, אנו מחלקים את הסכום 10500 שקל ב-240, כאשר כתוצאה מכך קבלנו סכום של 43.75 שקלים שמתווספים לתשלום החודשי החל מהחודש הרביעי אחרי אישור להקפיא משכנתא, זאת אומרת שמעתה ההחזר החודשי שלכם יעמוד על הסכום של 3,543.75 שקלים.

יש לקחת בחשבון שאין מדובר על הסכום הסופי, אלא במהלך שנים של חיי המשכנתא, על הסכום שעדיין לא שולם יש תמיד ריביות שמהווים חלק בלתי נפרד מהמשכנתא וזה קשור לאותם מסלולים שמשכנתא שלכם קשורה אליהם, כאשר בדרך כלל הסכום הכולל של המשכנתא מתחלק בין מסלולים שונים, כאשר לכל מסלול יש ריביות שונות ותנאיי החזר שונים, לכן בדרך כלל נהוג להתייעץ עם יועצי משכנתאות בלתי תלויים שיכולים להבהיר את הנושאים האלו ולהסביר משמעויות של כל מסלול כולל נושא הריביות, כאשר שינוי קטן למראית עין של ריבית, לעיתים יכול לחולל מהפכה מהבחינה של עלות המשכנתא שלכם כלקוחות הבנק.

חייגו אלינו לקבלת פרטים נוספים דילוג לתוכן